А ко вярваме на някои твърдения, след въвеждането на тарифите за вноса на китайски електромобили в Европа, инвазията на тези коли е предотвратена. Не така мислят обаче именно китайските производители.
„Идва голямо земетресение в Европа. Магнитудът му все още не е известен“, казва Алфредо Алтавила, старши съветник на BYD в интервю за TopGear.
Алтавила е човек с много голям опит в бранша. Той беше ръководител на Fiat-Chrysler за Европа, Близкия Изток и Африка. Наясно е с целия процес по разработка и производство на автомобили и как да бъде оптимизиран.
„Разработката и производството в BYD са уникални. Когато се опитвахме със Серджо Маркионе да скъсим времето за разработка на автомобили във Fiat-Chrysler, ни отне много време и пари, за да свием от 33 месеца на 28. Какво впечатляващо постижение, поздравления и златни медали за всички“, казва Алтавила с доза ирония.
„BYD прави кола от нулата за по-малко от 18 месеца. Това е просто невероятно. Броят на колите, които BYD ще представи през следващите 24 месеца изглежда нереален за стар пуяк като мен“, допълва Алтавила.
Как компанията постига това? Алтавила споделя, че не е виждал BYD да предприема рискове или да пренебрегва елементи от процеса. Според него причината е във високотехнологичния опит на компанията. Тя е свикнала на бързото темпо в ИТ индустрията и е прехвърлила този тип на работа и при автомобилите, докато традиционните производители нямат такъв опит.
Алтавила отбелязва, че и дизайнер на BYD е Волфгант Егър, който беше дизайнер и в Alfa Romeo. „Без да гледаш емблемата, ще познаеш ли, че това е китайска кола? Не“, убеден е Алтавила. Той твърди, че качеството на колите на BYD е на нивото на традиционните производители, но е достигнато за няколко години, вместо за десетилетия, както беше при тях.
Ключът се крие в това, че работят денонощно и без почивка. „Поведението им е „няма невъзможни неща“. Това дава и увереност на инженерите да измислят нови идеи“, допълва Алтавила.
Как ще се отрази всичко това на Европа? „Стратегията е BYD да стане европейски производител. Това е напълно различно от плановете на много други китайски производители. Те искат да сглобяват коли в Европа, но да останат китайски. BYD иска да стане местен производител с местни разработки и продуктов мениджмънт. Това ще избегне и тарифите“, отбелязва Алтавила.
И неговата работа е да реализира всичко това. И казва, че намирането на хора, които да участват, е „най-лесната задача в живота му“. „Имам стотици CV-та от всеки производител, което казва много – не само за желанието на хората да предприемат ново предизвикателство. Показва и как живеят в настоящите европейски производители“, имайки предвид, че ги е страх за работата им.
„Особено германците са замръзнали. Те мислят, вместо да действат. Постоянно мислят стратегии в главите си, без никакъв ясен отговор“, казва още Алтависта.